O co chodzi z SEO?
Być może słyszałaś już o tym i zastanawiasz się, co to jest SEO i czy jest Ci do czegokolwiek potrzebne. A jeśli tak – to w jaki sposób możesz to SEO ogarnąć. W tym artykule postaram się to wyjaśnić i rozwiać Twoje wątpliwości na ten temat.
Od razu zastrzegam, że to nie jest tekst dla ekspertów od SEO! To jest praktyczny tekst napisany dla laików, osób spoza branży online, które zlecają zrobienie strony internetowej i chciałyby, żeby ich strona była widoczna w internecie na hasła, które są dla nich ważne. Dlatego w tym tekście jest mało języka technicznego i trochę uproszczeń.
Co to jest SEO?
SEO to skrót od Search Engine Optimisation czyli optymalizacja (strony internetowej) pod wyszukiwarki. Taką wyszukiwarką jest, między innymi, Google. Google to największa i najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie i skupię się w tym artykule tylko na optymalizacji pod Google.
Mówiąc w ogromnym uproszczeniu – SEO robi się po to, żeby strona pokazywała się w tzw. wynikach organicznych Google. Czyli w rankingu – w wynikach “naturalnych” generowanych przez Google, które pojawiają się po wpisaniu poszukiwanego hasła w pasku wyszukiwarki w Google:


I nie mówimy tu o wynikach, za które ktoś zapłacił. Nie mówimy o reklamach. Mówimy tylko o naturalnym wyszukiwaniu. Na przykład, jeśli jesteś coachem kariery i pracujesz w Poznaniu – to pewnie zależy Ci na tym, żeby Twoja strona i Twoja oferta wyświetlała się w Google po wpisaniu hasła: “coaching kariery Poznań”. I najlepiej, żeby wyświetlała się jak najwyżej w rankingu, czyli na liście wyników generowanych przez Google. W tym przypadku “coaching kariery Poznań” to Twoje tzw. słowo kluczowe (keyword), a właściwie wyrażenie kluczowe.
Dlaczego SEO jest bardzo ważne?
Warto pamiętać, że większość ruchu w internecie jest napędzana właśnie przez wyszukiwarki. Owszem, płatne reklamy, media społecznościowe i inne platformy internetowe mogą generować ruch na stronach internetowych, ale wyszukiwarki są najważniejsze. Na przykład wiadomo, że ze wszystkich wyszukiwań w USA tylko ok. 2,8% osób klika płatne reklamy.
Dzięki SEO Twoja strona ma około 20 razy więcej możliwości na pozyskanie ruchu niż reklamy płatne. I to dotyczy zarówno urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych.
SEO jest również jednym z niewielu kanałów marketingu online, który może przynosić efekty w dłuższym okresie czasu. Jeśli masz na stronie dobrą treść dla właściwych słów kluczowych i ta treść zasługuje na dobry ranking – z czasem możesz pozyskiwać coraz więcej ruchu (możesz mieć wręcz efekt kuli śniegowej) i coraz więcej osób będzie trafiać na Twoją stronę. Reklamy natomiast potrzebują ciągłego finansowania, aby kierować ruch do Twojej witryny internetowej.
Podstawy SEO dla coacha – co powinnaś zrobić na stronie?
Jest kilka rzeczy, które możesz i powinnaś zrobić sama. Rekomenduję Ci podjęcie tych kilku działań, które pomogą Ci dobrze ustawić Twoja stronę pod Google.
1. Ustal słowa kluczowe dla Twojej działalności
Zanim w ogóle zaczniesz optymalizować swoją stronę – sprawdź, jakie wyrażenia związane z Twoją branżą lub specjalizacją są wyszukiwane w Google. Możesz w tym celu skorzystać z samego Google.
Zastanów się, jaki temat jest ważny dla Twoich klientów. O co Cię często pytają. Zacznij wpisywać w pasku wyszukiwania to hasło (temat lub pytanie) związane z Twoją działalnością, specjalizacją czy największym problemem Twoich klientów. Po chwili Google sam podpowie Ci podobne hasła. Spójrz na nie uważnie i zapisz sobie te, które dla Ciebie mają sens:


Potem wpisz w pasku wyszukiwarki te hasła (całe wyrażenia) i wyszukaj ich jeszcze raz w Google. Gdy wyświetli Ci się już ranking stworzony przez Google – zjedź na dół strony i tam znowu znajdziesz sugestie haseł (słów /wyrażeń kluczowych).


Zrób to ćwiczenie dla kilku różnych haseł i wyrażeń. Na koniec wybierz i zanotuj sobie kilka-kilkanaście wyrażeń, na które będziesz chciała pozycjonować swoją stronę.
Ciekawostka: 95.88% wyszukań w Google zawiera 4 i więcej słów. Nie bój się więc długich wyrażeń.
2. Używaj słów kluczowych na swojej stronie coacha
Jak już masz wybrane słowa (wyrażenia) kluczowe, to poniżej jest lista rzeczy, które możesz i powinnaś z nimi zrobić:
- Używaj tych wyrażeń w różnych miejscach na swojej stronie (tytuły, opisy obrazków itp).
- Zrób właściwe nazwy podstron – na przykład pisząc na blog artykuł o coachingu kariery – upewnij się, że w url tej strony zawiera: coaching-kariery -> tu masz przykład: www.joannakołczowska.pl/coaching-kariery.
- Umieść na swojej stronie linki do innych (zewnętrznych) stron internetowych.
- Rób linkowania wewnętrzne czyli kieruj np. ze strony głównej na podstronę “oferta”, a z oferty na podstronę “kontakt” itd. itp. Gdy piszesz artykuł na blog, to zamieść w nim link do innego Twojego artykułu.
- Twórz dobre teksty, w których użyjesz (w naturalny sposób!) tych wyrażeń. Nie wciskaj ich na siłę. Kto wie czy dobre teksty to nie jest w ogóle najważniejsza sprawa.
3. Inne działania poprawiające ranking strony w Google
- Zoptymalizuj obrazki, które masz na stronie. Nie wczytuj na stronę zbyt dużych obrazków. Korzystaj z plików jpg, bo są mniejsze – choć nie mają takiej wspaniałej jakości, więc jeśli Ci bardzo zależy na jakości zdjęć, to niekoniecznie jest to dobry pomysł. Jeśli masz stronę w WordPressie – poproś wykonawcę, żeby zainstalował Ci wtyczkę, która kompresuje obrazki. Podpisz obrazki tytułem adekwatnym do treści – najlepiej, żeby zawierał słowo (wyrażenie) kluczowe.
- Wersja mobilna strony. Koniecznie upewnij się, że Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych. Google to sprawdza i promuje strony dobrze zrobione na smartfon. O stronie mobilnej pisałam w tym artykule. Poza tym internauci też nie lubią stron, które źle wyglądają na telefonie.
- Publikuj regularnie. Rzecz najtrudniejsza, ale bardzo ważna. Google bardzo lubi strony, na których coś się dzieje, na których są regularnie umieszczane nowe treści.
- Nie duplikuj treści. Nigdy nie kopiuj cudzych treści. Ani nawet swoich treści umieszczonych na innym portalu – na przykład gdzieś w jakimś wywiadzie czy artykule, który napisałaś dla innego medium. Już lepiej napisz to samo od nowa, nowymi słowami.
Oczywiście w tle jeszcze stoi tzw. techniczne SEO – ale to jest poza Twoim zasięgiem – bo to powinien Ci zagwarantować wykonawca strony.
Dobrze byłoby, żeby na Twoją stronę kierowały jakieś linki z zewnątrz.
I pamiętaj, że Google indeksuje (czyli bada) poszczególne pojedyncze podstrony, a nie patrzy na Twoją stronę internetową jako na całość. To oznacza, że musisz robić ustawienia pod SEO podstrona po podstronie.
SEO – kwestie praktyczne
Żeby sobie ułatwić życie, to gdy robisz stronę w WordPressie – poproś wykonawcę o zainstalowanie wtyczki, która będzie Ci pomagała w napisaniu tekstów “pod SEO”.
Ja korzystam z darmowej wersji wtyczki YOAST i bardzo dobrze mi się sprawdza. Po wpisaniu mojego słowa (wyrażenia) kluczowego YOAST mi podpowiada, co mogę poprawić, żeby dana podstrona dobrze się podświetlała na dane wyrażenie. Tam są zawarte wszystkie kwestie, które opisałam powyżej. YOAST pilnuje Cię, żebyś to wszystko zrobiła.
Nadaj obrazkom, które umieszczasz na stronie, tytuły zgodne ze słowami kluczowymi. Roboty Google potrafią przeczytać tytuł obrazka, więc upewnij się, że te tytuły mają sens, a nie są zbitką liter i liczb (mniej czy bardziej przypadkowych).
Jak sprawdzić czy SEO działa
Możesz sobie zainstalować konsolę Google, ale ona może Cię zestresować 😎 Tam jest trochę zbyt dużo danych, jak na laika, który sam ogarnia swoją stronę w kwestii SEO, a na co dzień nie jest marketerem, lecz coachem. Warto jednak poprosić wykonawcę strony, żeby sprawdził czy Google widzi Twoją stronę. A jak masz więcej czasu i zacięcia – to warto samemu nauczyć się to ogarniać.
Ja korzystam też z darmowego narzędzia rankinity. Możesz tam sobie stworzyć konto i wprowadzić swoją stronę www. Potem wpisujesz słowa (wyrażenia) kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Rankinity będzie Ci pokazywało, jak pozycjonuje się Twoja strona w Google na poszczególne słowa kluczowe. Rankinity w wersji darmowej ma ograniczenie w postaci liczby odczytów miesięcznie, ale całkowicie wystarcza, aby mieć ogólne zrozumienie, jak nasz strona się zachowuje.
O tym pamiętaj!
SEO nie zrobi się w 1 dzień 🔥
Pozycję strony buduje się miesiącami, a nawet latami. Co oznacza, że im wcześniej zaczniesz – tym lepiej dla Ciebie. Pamiętaj, że Google chce dostarczać swoim czytelnikom na ich zapytanie jak najlepszych treści. Co oznacza, że triki SEO są może i przydatne, ale przede wszystkim Twoja strona musi mieć dobre, aktualne treści i odpowiadać na konkretne zapytanie. Nic nie dadzą Twoje wysiłki optymalizacyjne, jeśli na koniec internauta nie znajdzie na Twojej stronie tego, czego szukał.
Zadanie domowe
- Zastanów się, poszukaj w internecie i zanotuj sobie, jakie słowa kluczowe są dla Ciebie ważne i jakie chciałabyś “promować” na swojej stronie.
- Już zacznij pisać artykuły, które są związane z tymi słowami i zawierają te słowa kluczowe.