Jak ocenić stronę

Jak ocenić stronę www?

Czy Twoja strona jest dobrze zrobiona? Czy wiesz, jak ocenić swoją stronę – oprócz tego, że Ci się wizualnie podoba? Poniżej znajdziesz listę rzeczy, które warto sprawdzić, żeby dobrze ocenić stronę www. Jeśli Twoja strona www podoba Ci się wizualnie – to wspaniale. To już połowa sukcesu. Ale to nie wystarczy.

Kiedy i jak ocenić stronę?

Oprócz walorów estetycznych powinnaś zwrócić uwagę na kilka spraw bardziej “technicznych” związanych z Twoją stroną. Są one niezwykle istotne z 2 powodów:

  • odczucia internauty – Twoja strona służy przede wszystkim użytkownikom, klientom i to oni muszą być w stanie łatwo się poruszać i łatwo odnaleźć rzeczy, których poszukują na Twojej stronie www coacha; nawigacja powinna być intuicyjna, a treści na stronie podane w sposób przyjemny; strona musi wyglądać porządnie i profesjonalnie;
  • widoczność dla wyszukiwarek – jeśli Twoja strona będzie źle zrobiona, na przykład nie będzie dostosowana do urządzeń mobilnych, to wyszukiwarki gorzej ją ocenią i nie będą jej pokazywać w wynikach wyszukiwania – albo będzie się pojawiała na dalszych miejscach, poza pierwszą stroną; a to nie służy budowaniu biznesu.

Kiedy?

Jeśli masz nową stronę

Jeśli dopiero co zrobiłaś nową stronę www z informatykiem, to sprawdź ją według poniższych punktów, zanim się ostatecznie rozliczycie za postawienie strony. Prawdopodobnie oglądałaś swoją stronę (w trakcie prac) na komputerze i możliwe, że nie sprawdziłaś wszystkich funkcjonalności. Robienie strony to spore zamieszanie, więc miałaś prawo coś przegapić. Poniżej przedstawiam kluczowe sprawy, a jeśli chcesz bardziej wejść w temat, to sprawdź mój artykuł, w którym napisałam, o czym nie każdy informatyk mówi swoim klientom.

Jeśli masz już stronę od jakiegoś czasu

Przejrzyj swoją stronę, korzystając z poniższych wskazówek. Lepiej teraz poprawić niedoskonałości, niż żyć ze stroną, która jest źle zrobiona.

Jak ocenić stronę www – check-lista

1. Sprawdź stronę na smartfonie

Uruchom swoją stronę na smartfonie. Najpierw na swoim, potem na innym – skorzystaj z telefonu kogoś z rodziny czy znajomego.

  • Jak wygląda Twoja strona na telefonie? Jak się klika?
  • Zwróć uwagę na wielkość czcionek. Czy są wystarczająco duże i czytelne? A może, dla odmiany, są zbyt duże i wyglądają nieładnie?
  • Sprawdź, jak ładują się zdjęcia i czy dobrze wyglądają, czy się nie obcinają w dziwnych miejscach.
  • Jeśli masz filmiki – to czy się dobrze uruchamiają?
  • Czy łatwo jest kliknąć na link?
  • Czy menu jest widoczne? Da się łatwo otworzyć menu i przejść na podstronę?

Warto też zrobić test optymalizacji mobilnej na stronie https://search.google.com/test/mobile-friendly

Jeśli Twoja strona jest dobrze zrobiona, to dostaniesz taki komunikat:

Jak ocenić stronę komunikat mobilny

Jednak nie opieraj swojej oceny tylko na wyniku testu – przeklikaj sama stronę na telefonie (na kilku różnych telefonach) i sprawdź, jak zachowują się poszczególne elementy.

2. Sprawdź linki i przyciski

  • Czy dobrze działają linki i przyciski na Twojej stronie?
  • Gdzie prowadzą? Czy w miejsca, w które powinny prowadzić?
  • Czy się podświetlają (lub zmieniają kolor), gdy najeżdżasz myszką?
  • Jak łatwo się w nie klika?

3. Czy dane kontaktowe są widoczne i aktualne?

  • Jak łatwo znaleźć informacje kontaktowe?
  • Czy wiadomo, jak się z Tobą skontaktować?
  • Czy na podstronie kontaktowej są aktualne dane?

4. Sprawdź formularze

Czy dobrze działają wszystkie formularze? Wpisz próbnie w formularzu na Twojej stronie swoje prywatne dane i zobacz czy:

  • dostaniesz na swojego prywatnego maila potwierdzenie, że wypełniłaś formularz na stronie? i co dalej się wydarzy?
  • podane dane trafiają we właściwe miejsce (do Twojej bazy)?
  • na stronie wyświetla się odpowiedni komunikat (typu “dziękujemy, odpowiemy…”)?

Czy łatwo da się wypełnić formularz – zwłaszcza na telefonie?

5. Czy teksty nie są zbyt długie?

Czy nie ma zbyt dużych bloków tekstu? To szczególnie ważne na telefonie, gdzie nikt nie będzie miał cierpliwości, żeby przechodzić przez długi tekst. Upewnij się, że od samego początku zachęcasz klienta do działania, zamiast kazać mu męczyć się z długimi tekstami. O zachęcaniu do działania na stronie www przeczytasz więcej w tym artykule.

6. Czy nie wyskakują na stronie komunikaty po angielsku?

Zdarza się, że po wysłaniu danych z formularza albo gdy wyszukujesz czegoś na stronie – pojawi się komunikat po angielsku. Jeśli cała strona jest po polsku, to będzie to wyglądać bardzo nieprofesjonalnie. Zwróć uwagę na takie rzeczy i poproś wykonawcę strony, żeby to naprawił.

7. Czy Twoja strona jest widoczna dla Google?

Wpisz w pasku wyszukiwania w Google: site:twojadomena.pl – oczywiście w miejscu twojadomena.pl wpisz nazwę Twojej domeny – u mnie to było: marzyszbiegnij.pl

jak ocenić stronę - wyszukiwarka Google

Powinny Ci się wyświetlić podstrony z Twojej domeny, które widzi wyszukiwarka Google. Jeśli nic się nie pokaże, to znaczy, że Twoja strona jest dla Google niewidoczna (nie jest zaindeksowana). To niedobrze. Trzeba to koniecznie poprawić. Zgłoś się z tym tematem do osoby, która robiła Ci stronę.

8. Czy masz wstawiony favicon?

Favicon to małe uproszczone logo lub inny znaczek widoczny w pasku w przeglądarce. Dzięki niemu, gdy internauta ma otwartych kilka różnych stron – łatwo będzie w stanie zidentyfikować Twoją stronę. To może nie jest kluczowe, ale zawsze robi dobre (profesjonalne) wrażenie, a dla twórcy strony wstawienie favicona to jest żaden problem.

favicon

9. Czy strona szybko się ładuje?

To jest absolutna podstawa. Jeśli masz wrażenie, że Twoja strona ładuje się zbyt wolno – to zgłoś to informatykowi. Możesz zrobić test szybkości ładowania na stronie https://pagespeed.web.dev/

Dostaniesz raport dla wersji na telefonie i dla wersji na ekranie komputera.

Jak ocenić stronę - wynik testu szybkości na desktopie
Jak ocenić stronę - wynik testu szybkości na mobile

Poniżej, pod oceną, znajdą się wskazówki, co można poprawić, żeby strona ładowała się szybciej.

10. Sama regularnie przeklikuj swoją stronę na komputerze i na telefonie

Sprawdź stronę od razu po uruchomieniu, a potem przeglądaj ją regularnie. Przynajmniej raz na kwartał poświęć na to pół godzinki. Przeklikaj się przez stronę. Nie zlecaj tego informatykowi. To jest bardzo ważna rzecz dla Ciebie i Twojego biznesu. Jeśli coś źle wygląda lub źle działa – zrób zrzut ekranu i poproś osobę, która robiła Ci stronę – żeby poprawiła te rzeczy.

Zadanie domowe:

  • Od razu (teraz) otwórz i przeklikaj Twoją stronę na telefonie.
  • Zrób zrzuty ekranu wszystkich miejsc, gdzie coś jest nie tak i wyślij je do informatyka z prośbą o poprawienie.

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.