CTA na stronie czyli prowadź klienta do celu
Słyszałaś kiedyś o CTA na stronie internetowej? To marketingowe wyrażenie, niesamowicie ważne dla stron internetowych. CTA czyli wezwania do działania prowadzą użytkowników bez wysiłku przez Twoją stronę. Usuwają wątpliwości i niepewność – a Twoi internetowi goście to doceniają.
Tymczasem aż 70% małych biznesów nie ma na swojej stronie wezwania do działania!
Ostatnio pisałam o tym, w jaki sposób zachęcać klientów do podjęcia działań na stronie www coacha. Podkreślałam, żeby jasno komunikować, w czym pomagamy klientom oraz żeby prowadzić klienta do zrobienia na naszej stronie tego, na czym najbardziej nam zależy.
No i właśnie:
➡️ Co klient ma zrobić na Twojej stronie?
Myślałaś kiedyś o tym? Zastanawiałaś się, po co robisz stronę? Jaką czynność na Twojej stronie coacha ma wykonać klient? Albo, jeśli nie masz strony, to na czym będzie Ci najbardziej zależało, gdy już ją zrobisz ? Żeby co się wydarzyło? Jaki ślad ma klient zostawić po sobie?
Bo niekoniecznie od razu musisz chcieć coś sprzedać. Zresztą w przypadku coachów, to ze sprzedażą nie jest taka oczywista sprawa. Ale jest mnóstwo innych rzeczy, które klient może zrobić na Twojej stronie.
Co to jest CTA na stronie?
Wezwanie do działania czyli CTA na stronie www (Call To Action = wezwanie do działania) to zwrot marketingowy, który oznacza kolejny krok, jaki chcesz uzyskać od swoich odbiorców lub czytelników. CTA na przykład może poinstruować czytelnika, aby kliknął przycisk kupna i sfinalizował zakup lub może przenieść odbiorców w inne miejsce na stronie. CTA na stronie może sugerować zapisanie się do biuletynu (newslettera), który zawiera na przykład aktualizacje produktów czy nowe wpisy na blogu. Aby było skuteczne, CTA powinno być oczywiste i następować natychmiast po przekazie marketingowym.
CTA na stronie – przykłady
Spójrz na kilka przykładów. Zobacz, jak jasno widać, na czym zależy autorom tych stron, jakie mają CTA:










CTA na stronie internetowej coacha
Mamy kilka możliwości na to, co klient może zrobić po wejściu na Twoją stronę coacha i jakie w związku z tym CTA powinnaś użyć.
Klient może:
- umówić się na darmową konsultację,
- zarezerwować wstępną konsultację,
- umówić się na wstępną konsultację i od razu za nią zapłacić,
- umówić się na kolejną konsultację (i ewentualnie od razu za nią zapłacić),
- wykupić pakiet konsultacji,
- zapisać się na Twoją listę mailingową,
- pobrać darmowy materiał ze strony i zapisać się na Twoją listę mailingową,
- kupić Twoją książkę lub szkolenie,
- zadzwonić do Ciebie,
- przeczytać Twój najlepszy tekst na blogu.
Jest tych opcji trochę i ważne, abyś wybrała, co jest najważniejsze i tak kierowała klienta po stronie, żeby zrobił to, co od niego oczekujesz.
Po co? Bo to powszechnie używany i sprawdzony sposób na zdobywanie klientów.
Przyjrzyjmy się tym akcjom po kolei.
1.Darmowa konsultacja
Nie będę tutaj dyskutować o tym czy w ogóle coach powinien oferować darmowe konsultacje, czy nie. To temat na osobny wpis. Ale jeśli zdecydujesz się to robić, to strona internetowa coacha jest wprost do tego stworzona. Wystarczy na stronie wgrać kalendarz, w którym klienci będą mogli wybrać sobie okienko czasowe i zapisać się na spotkanie z Tobą.
Możesz całkowicie panować nad tym, w jakich ramach czasowych umawiane są darmowe konsultacje z Tobą tzn. możesz tak wszystko ustawić, żeby darmowe konsultacje były tylko w określonym dniu w określonych godzinach. Albo codziennie w określonych godzinach. Dzięki temu nie ryzykujesz, że cały Twój kalendarz wypełni się darmowymi konsultacjami i nie będziesz miała czasu na innych, płacących klientów.
Dodatkowo, warto wyjaśnić klientowi na stronie zasady darmowych konsultacji. Czemu one służą? Czego klient może się spodziewać? Co ma przygotować? Co będzie się działo później? Napisz to wszystko na stronie.
Po umówieniu spotkania z Tobą klient dostanie potwierdzenie na maila. W tym potwierdzeniu też możesz napisać, jak się przygotować na sesję. I oczywiście podesłać wszystkie “technikalia”: jak się połączycie, kiedy podeślesz link lub numer telefonu itd.
2.Wstępna (płatna) konsultacja
3.Wstępna (płatna) konsultacja z płatnością z góry
Jeśli jednak nie chcesz oferować swoich usług za darmo – możesz, również za pomocą kalendarza na stronie www coacha, zaproponować zapisy na wstępne, płatne konsultacje. Znowu używasz do tego aplikacji z kalendarzem.
I w dodatku możesz zdecydować, że klienci będą płacili z góry za konsultację. Tu masz dwa sposoby na pobieranie płatności:
- Możesz podać w wiadomości zwrotnej (potwierdzającej zapis) numer twojego konta bankowego i poprosić o wpłatę na konto przed konsultacją.
- Możesz podpisać umowę z operatorem płatności online i wtedy dajesz klientowi do wyboru sposób płatności (przelew online, blik, karta). Za umowę z operatorem nie płacisz (są tacy, u których musisz zapłacić, ale nie wszyscy), ale pobiera on prowizję rzędu 1,5%-2% od każdej transakcji. Natomiast taka płatność wygląda bardzo profesjonalnie i w dodatku bardziej wiarygodnie, bo operator płatności sprawdza Ciebie jako przedsiębiorcę. Klient może więc czuć się pewniej.
Potem, podobnie jak w przypadku konsultacji bezpłatnych, w mailu zwrotnym, potwierdzającym termin konsultacji – wysyłasz klientowi wszystkie niezbędne informacje organizacyjne.
4.Umówienie kolejnej sesji + ewentualnie możliwość zapłaty za sesję z góry
Bardzo użyteczna opcja dla Twoich klientów. Tych, z którymi już pracujesz. To również niezwykle wygodny sposób dla Ciebie, bo nie jesteś przywiązana do telefonu i kalendarza. Klient po prostu wchodzi na stronę i widzi, kiedy masz wolne terminy. Może wybrać dogodny termin, a Ty dostajesz powiadomienie. Klient też dostaje powiadomienie, w którym potwierdzasz termin konsultacji i przypominasz o obowiązujących zasadach. Chodzi tu o uniwersalną treść, bo każdy klient dostaje z automatu taką samą wiadomość.
Są też kalendarze online, które mają opcję potwierdzenia wizyt. Jeśli więc z jakiegoś powodu wolałabyś najpierw potwierdzić wizytę (zaproponowany termin) – to możesz to tak ustawić, że klient proponuje jakiś termin, a Ty dopiero na niego się zgadzasz (lub nie).
I znowu, podobnie jak w punkcie wyżej – możesz z góry pobrać płatność za spotkanie i masz na to 2 sposoby, opisane powyżej.
5.Zakup pakietu konsultacji
To świetny sposób dla Ciebie, ponieważ masz gwarancję, że klient nie zaprzestanie nagle przychodzić i nie przerwie serii spotkań. No, może nie masz gwarancji, ale w miarę dużą pewność, bo skoro zapłacił z góry, to prawie na pewno będzie chciał wykorzystać całą pulę.
Dodatkowo, możesz stworzyć i oferować kilka różnych pakietów, które odpowiadają na różne potrzeby klientów i są zgodne z Twoją specjalizacją jako coach. Na stronie www od razu pobierasz płatność za pakiet, a potem bezpośrednio umawiasz się z klientem – lub dajesz mu dostęp do kalendarza.
Zobacz przykład sprzedaży pakietów:


6.Zapis na listę mailingową
Lista mailingowa to sposób dla cierpliwych i wytrwałych coachów. Dla tych, którzy są gotowi co najmniej raz na miesiąc wysyłać maila do zapisanych subskrybentów.
Eksperci podkreślają, że są tylko 2 narzędzia marketingowe, które należą wyłącznie do Ciebie i nikt Ci ich nie “odetnie”: Twoja strona internetowa i Twoja lista mailingowa. Warto więc taką listę budować.
Oczywiście do swoich subskrybentów musisz regularnie pisać. Nie możesz prosić człowieka o adres mailowy, a potem ani razu się do niej /niego nie odezwać. Albo odezwać się po pół roku. Trzeba regularnie komunikować się ze swoimi subskrybentami. Raz w miesiącu to minimum. Dlatego lista mailingowa zwykle idzie w parze z blogiem – piszesz bloga i informujesz klientów (subskrybentów) o nowym wpisie na blogu. Jest bardzo duża szansa, że subskrybent stanie się kiedyś Twoim płacącym klientem.
7.Pobranie darmowego materiału /darmowego produktu + zapis na listę mailingową
Darmowy produkt czyli tzw. lead magnet to sposób na pozyskanie jeszcze większej bazy adresów mailowych.
Lead magnet to mocny merytorycznie materiał, który stworzyłaś dla swoich klientów i dajesz dostęp do niego za darmo – a właściwie za to, że klient zapisze się na Twoją listę mailingową. Lead magnet musi być dobry i mieć sens. Musisz się naprawdę postarać, żeby dostarczyć klientowi merytoryczną wartość w lead magnet. Są różne rodzaje darmowych produktów i kiedyś o tym jeszcze napiszemy. U coachów najczęściej widzę zestaw porad na jakiś wybrany ważny temat.
Tu masz przykład na darmowy produkt: “5 błędów, które uniemożliwiają rodzicom kontakt z nastolatkami”.


8.Sprzedaż książki lub innego płatnego produktu (np. szkolenia)
Oczywiście na swojej stronie www coacha możesz sprzedawać swoje produkty. Jeśli masz gotowy produkt, to na stronie uruchamiasz sklep i sprzedajesz go. Płatność oczywiście przyjmujesz online po podpisaniu umowy z operatorem płatności online. Są na to dobre rozwiązania.
Możesz mieć produkt fizyczny albo do pobrania. Jeśli masz produkt fizyczny – to poza płatnością – musisz jeszcze ogarnąć kwestię wysyłki. Zdecyduj czy będziesz wysyłać sama czy kogoś do tego zatrudnisz?
Produkt do pobrania sam może się wysyłać do klienta po potwierdzeniu płatności. Możesz też zautomatyzować wystawianie faktur. Możesz ustawić komunikaty do klienta. Spersonalizować maile, które będą wysyłane przed, w trakcie i po obsłudze.
9.Umówienie rozmowy
Jeśli chcesz, żeby po prostu klient do Ciebie zadzwonił lub napisał – podaj wyraźnie swój numer telefonu czy adres e-mail. Nie chowaj go gdzieś w stopce czy na dole strony. To znaczy – może być w stopce, może być na dole strony, ale wyraźnie kieruj w to miejsce swojego potencjalnego klienta. “Zadzwoń do mnie” czy “Umów spotkanie” – to nie jest agresywny komunikat i nie bój się go umieszczać na stronie.
10.Przekierowanie na blog
Jest nie pasuje Ci żaden powyższych sposobów albo po prostu nie chcesz się w to “bawić” – ale wiesz, że masz (lub będziesz mieć) świetne artykuły na swoim blogu – zaprowadź klienta na blog. Zobacz, który wpis jest najczęściej czytany lub sama uznaj, który jest najlepszy i kieruj klienta, żeby go przeczytał. Najlepszy to ten, w którym dajesz bardzo dobre praktyczne porady i możesz przekierować klienta z tego wpisu na inne artykuły. Taki trzon Twojego bloga. Miejsce, gdzie wszystko się zaczyna.
Jak widzisz, opcji jest bardzo dużo i tylko od Ciebie zależy, na co się zdecydujesz. Przy czym bardzo Cię zachęcam, żebyś coś wybrała. Stronę trzeba klikać, strona www nie może być słupem ogłoszeniowym.
Zadanie domowe:
- Wybierz, jaki CTA na stronie będzie dla Ciebie najważniejszy.
- Zacznij go przygotowywać. Przykładowo, jeśli jest to lead magnet – to musisz go zrobić, a jeśli chcesz mieć płatności online – to musisz podpisać umowę itd. Nie zrobisz tego w 1 dzień.