błędy na stronie www

Tego nie rób na swojej stronie coacha

Nie od razu uda Ci się zrobić idealną stronę. Nawet, jeśli zlecisz stronę www ekspertowi, to i tak może się okazać, że nie będzie od początku taka wspaniała.

Błędy na stronie www zdarzają się nawet na stronach robionych przez fachowców, którzy bardzo często, niestety, “na ślepo” robią stronę wg instrukcji klienta (zamiast kierować się też własną ekspertyzą). A klient często nie jest ekspertem od stron internetowych.

Błędy techniczne i merytoryczne

Ważne, żebyś znała i uniknęła kilku krytycznych błędów, które spowodują, że Twoja strona będzie zupełnie bezużyteczna. Ludzie nie będą na nią wchodzili albo, jeśli nawet wejdą – to wyjdą nie pozostawiając po sobie żadnego śladu. A przecież nie o to Ci chodzi, gdy inwestujesz czas i pieniądze w swoją stronę internetową.

Największe błędy na stronie www mogą obejmować kwestie techniczne lub merytoryczne. W tym artykule napisałam o 3 krytycznych błędach na stronie www w obu kategoriach. Daję też konkretne wskazówki, jak uniknąć błędów na stronie.


Techniczne błędy na stronie www:

1. Strona nie ma certyfikatu SSL

Jeśli Twoja strona nie będzie miała certyfikatu SSL, to wyszukiwarka (np. Google) może jej w ogóle nie pokazywać w swoich wynikach, a niektóre przeglądarki (np. Safari) nie będą chciały nawet załadować tej strony, bo uznają ją za niebezpieczną.

błędy na stronie www brak certyfikatu

Co zrobić?

  • Kupując hosting upewnij się, że masz darmowy lub że możesz wykupić certyfikat SSL. To w dzisiejszych czasach standard i konieczność. LH na przykład oferuje darmowy certyfikat SSL i pomaga w jego zainstalowaniu.

2. Strona źle wygląda lub źle działa na telefonie

Jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do telefonów komórkowych, to znowu masz zdecydowania gorszą sytuację, jeśli chodzi o wyszukiwarki (np. Google) – ponieważ wyszukiwarki preferują strony, które są dostosowane do telefonów. Od lipca 2019 roku Google sprawdza każdą nową stronę www najpierw w wersji mobilnej. Czyli Google “wysyła” swoje roboty badające stronę www najpierw na jej wersję mobilną, żeby zobaczyć czy ona dobrze wygląda i dobrze działa. Na tej podstawie umieszcza ją w rankingu czyli w wynikach wyszukiwania.

Zatem jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, to możesz przepaść w wynikach wyszukiwania. Już nie wspomnę nawet o tym, że strona, która źle wygląda na telefonie – po prostu zrobi bardzo złe i nieprofesjonalne wrażenie na odwiedzających.

Co zrobić?

  • Dostosuj swoją stronę do urządzeń mobilnych. W WordPressie masz funkcję, która pozwoli Ci zobaczyć, jak strona wygląda na telefonie (i na tablecie) i dostosować ją do wymagań /wymiarów mobilnych.
  • Upewnij się też, że obrazki nie są zbyt duże, a z kolei przyciski i teksty – zbyt małe.

3. Strona powoli się ładuje

Prawdopodobieństwo porzucenia strony zwiększa się o 32%, gdy czas ładowania strony wzrasta z 1 sekundy do 3 sekund. Powolna strona jest nie tylko męcząca dla niecierpliwego internauty, ale też jest gorzej traktowana przez wyszukiwarki (np. Google).

Co zrobić?

Oprócz czysto technicznych rzeczy, na które, jako laik, nie masz za bardzo wpływu, możesz zrobić 3 rzeczy:

  • Skompresuj zdjęcia. Możesz to zrobić używając tej strony www.tinyjpg. A jeśli Twoja strona jest w WordPressie – to możesz skorzystać w wtyczki, która kompresuje wszystkie zdjęcia sama.
  • Nie przesadzaj z ilością zdjęć na stronie.
  • Jeśli masz filmiki na stronie, to lepiej zawieś je na YouTube i zrób do nich linkowania (osadź filmiki na stronie) – wtedy nie będą obciążać Twojego serwera, ani spowalniać Twojej strony.

Merytoryczne błędy na stronie www:

4. Brak jasnej oferty. Brak wyraźnej zachęty do działania.

Klient wchodzi na Twoją stronę i … nie wie, co ma zrobić. Ogląda, czyta i wychodzi. Nie zachęcasz go do podjęcia żadnego konkretnego działania. Przez to może się tak zdarzyć, że klient nie zostawi po sobie żadnego śladu na Twojej stronie. A to byłaby całkowita klapa, strata Twojego czasu i Twoich pieniędzy zainwestowanych w stronę www.

Co zrobić?

  • Zdecyduj, jaki najważniejszy cel ma Twoja strona. Co chcesz, aby użytkownicy zrobili. Może to być zakup produktu, zapytanie o usługę lub przeczytanie posta na blogu.
  • Zamieść odpowiednie tzw. wezwanie do działania (CTA = Call To Action), które przeprowadzi odwiedzających przez stronę w taki sposób, jak Ty tego oczekujesz. Więcej na temat CTA pisałam w tym artykule.

5. Strona z nieaktualnymi treściami lub dziurami

Wyobraź sobie swoją reakcję, gdy na stronie, na którą weszłaś, są bardzo stare lub po prostu nieaktualne treści. Bardzo stare to jeszcze nie jest taki straszny problem, o ile są nadal aktualne. Gorzej, jeśli treści są już zdezaktualizowane. Taka strona nie robi dobrego wrażenia. Podobnie, jeśli strona ma jakieś ewidentne dziury czy braki (jak na obrazku poniżej) – na pewno Ci się to nie spodoba. Tego musisz też unikać na swojej stronie internetowej.

Co zrobić?

  • Po uruchomieniu nowej strony przeglądnij ją dokładnie i upewnij się, że nie brakuje żadnych obrazków i żaden tekst nie jest ucięty w połowie. Jeśli piszesz bloga i regularnie wracasz na stronę, to za każdym razem przeglądnij najważniejsze elementy strony, żeby zobaczyć czy wszystko jest ok. Najważniejsze elementy to, moim zdaniem, strona główna, sklep i najczęściej odwiedzana podstrona.
  • Jeśli nie piszesz bloga i na bieżąco nie uzupełniasz treści na stronie www, lecz służy Ci ona głównie jako wizytówka – wracaj na stronę regularnie, żeby sprawdzić czy nic złego się na niej nie stało.

6. Strona statyczna lub dla odmiany strona przegadana i /lub rozedrgana

Nawet strona wizytówka nie powinna być statycznym “słupem ogłoszeniowym”. Strona www po to jest stroną internetową (a nie reklamą w prasie), żeby korzystać z możliwości, które nam daje internet, WordPress czy inna technologia. Dlatego nie wystarczy po prostu umieścić na stronie trochę statycznych treści, bo one nie zrobią Ci biznesu.

Z drugiej strony nie przesadź z ilością treści, zdjęć i innych elementów na stronie. Możesz mieć pokusę, żeby różne rzeczy były interaktywne: tu coś wjechało, tam coś wyskoczyło, gdzieś indziej zniknęło itp. To jest oczywiście urok internetu, że można takie rzeczy robić, ale zachowaj umiar. Użytkownicy robią się nerwowi, gdy się zbyt dużo dzieje na stronie. Użytkownicy lubią, jeśli strona jest przewidywalna.

Co zrobić?

  • Zaplanuj swoją stronę, rozsądnie używając elementów interaktywnych np. przycisków.
  • Upewnij się, że ważne treści są dobrze widoczne i nie zagłuszają ich wjeżdżające z boku komunikaty.

Te błędy na stronie www mogą być bardzo bolesne dla przedsiębiorcy, dla coacha, ponieważ mogą spowodować, że na Twojej witrynie nie będzie dużego ruchu. Na szczęście są one do uniknięcia.

Zadanie domowe:

  • Sprawdź czy Twój dostawca hostingu zapewnia certyfikat SSL za darmo. Jeśli nie, to przenieś się ze stroną do LH. Oni dadzą Ci certyfikat za darmo i jeszcze pomogą wszystko przenieść na swoje serwery. Tu masz link do zakupu hostingu z kodem LH-20-160094 otrzymasz 20% zniżki (wpisz kod w koszyku), a w razie problemów – napisz do mnie.
  • Upewnij się, że Twoja strona dobrze wygląda (lub będzie wyglądać) na telefonie. A jeśli ją dopiero robisz – zwróć na to uwagę dostawcy.
  • Ustal, jaki jest główny cel Twojej strony. Co ma dla Ciebie robić? Jaki ślad ma pozostawić człowiek, który na nią wejdzie?

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.