Narzędzia dla coacha – na stronie www
Są różne sposoby i różne narzędzia dla coacha, których coach może użyć na stronie internetowej po to, żeby “sama przyprowadzała” mu klientów. Chodzi o to, żeby strona www pracowała dla Ciebie o każdej porze dnia i nocy, bez Twojego bieżącego udziału. Czyli: jeśli zrobisz porządnie stronę – to ona po prostu będzie “robiła robotę”.
Oczywiście to nie znaczy, że jak raz zrobisz stronę internetową, to możesz o niej na kilka lat zapomnieć. Absolutnie nie!
Strona wymaga regularnej opieki
I tu są 2 aspekty:
- Bezpieczeństwo strony – musisz się upewnić, że silnik Twojej strony jest na bieżąco aktualizowany. Strona, która nie jest aktualizowana – jest narażona na ataki hakerów.
- Bieżące (rosnące) treści – Twoja strona będzie rosła razem z Tobą i Twoim biznesem. To musisz od początku wiedzieć. Nawet, jeśli zrobisz idealną stronę i będziesz z niej bardzo zadowolona – jestem pewna, że prędzej czy później będziesz chciała coś na niej zmienić, ponieważ tego będą potrzebowali Twoi klienci albo Ty.
Ale wróćmy do narzędzi:
Nie chcę komplikować Ci życia i wymyślać tu historii i narzędzi niezwykle zawiłych czy trudnych do zrobienia, lecz skupię się na tych, które łatwo możesz wprowadzić i użyć na swojej stronie internetowej coacha. Niektóre z nich to nie są wprost narzędzia, lecz podejście, pewne “niezbędniki”, na które trzeba zwrócić uwagę i mieć je na stronie. Głównie chodzi o to, że strona nie może być pasywnym słupem ogłoszeniowym, że musi być interaktywna.
Jakie więc, nazwijmy to: narzędzia dla coacha możesz wykorzystać na swojej stronie internetowej, żeby budować swój biznes?
Może to brzmi trochę chaotycznie i mieszają się narzędzia z częściami strony, ale to nie ma znaczenia, skupmy się na merytoryce.
1. Narzędzia dla coacha: WIZERUNEK EKSPERTA
To Twoja strona i to Ty budujesz na niej swój wizerunek dokładnie tak, jak chcesz. I oczywiście chcesz być autorytetem dla swojego klienta. Dlatego bez wahania pokazuj się jako ekspert w Twoim temacie.
Masz na to co najmniej 4 miejsca na swojej stronie:
- Sekcja “O mnie”
- Oferta
- Referencje
- Blog
Sekcja “O mnie”
Pochwal się swoim wykształceniem i doświadczeniem. Nie wstydź się i nie krępuj, żeby mówić o sobie dobrze. Pokaż swoje certyfikaty – najlepiej jest umieścić zdjęcia lub skany certyfikatów, bo lepiej przyswajamy obrazy, niż tekst i takie certyfikaty najszybciej rzucą się w oczy Twoim potencjalnym klientom. Opowiedz, od ilu lat działasz i ile miałaś już zadowolonych klientów.
Oferta
Miejsce, w którym powinnaś opisać czym się zajmujesz i jak możesz pomóc klientowi. Zrób to w taki sposób, żeby potencjalna klientka od razu zrozumiała, że świetnie się znasz na temacie i że będziesz dla niej idealnym wyborem.
Referencje
Tu umieszczasz opinie swoich klientów. Poniżej przeczytasz dlaczego są takie ważne, a tymczasem pamiętaj, żeby każdego klienta prosić o napisanie krótkiej opinii na temat współpracy z Tobą. Umieść potem te opinie /polecenia na swojej stronie internetowej.
Blog
Najlepsze miejsce na wykazanie się swoją wiedzą. Jeśli wiesz coś, czego inni mogą nie wiedzieć – to się tym podziel. Nie bój się. No bo co Cię może wstrzymywać?
- “Jak napiszę, to każdy sam sobie poradzi ze swoim problemem, nie przyjdzie do mnie.” Na pewno? Czy jeśli opowiesz komuś, jak się prowadzi samochód – to ta osoba będzie umiała jeździć po mieście?
- “Mnóstwo ludzi się dzieli wiedzą – po co jeszcze ja? Wszystko zostało już powiedziane na ten temat.”Jest mnóstwo informacji w internecie, ale każdy mówi w inny sposób i nie wiesz, który sposób klient uzna za najlepszy i co będzie mu najbardziej pasować. Klienci mają różne potrzeby i każdemu podoba się inny format podawania treści, inna osobowość osoby przedstawiającej treść itd. A dla Ciebie to kolejny sposób, żeby wykazać się swoją wiedzą.
- “Czy ja się na tym wystarczająco znam?” A kto, jeśli nie Ty? Uczyłaś się, masz certyfikaty, pomagasz klientom. Rozumiem, że masz wątpliwości. Każdy je ma. Może to być “syndrom oszusta” czyli przypadłość, która zdarza się wielu osobom, a szczególnie często kobietom. W skrócie mówiąc, to przekonanie, że wszystko, co osiągnęłaś – zawdzięczasz szczęśliwemu zbiegowi okoliczności lub kontaktom, a nie własnym umiejętnościom, talentowi czy kompetencjom. Pozbądź się tego! Znasz się przecież na swoim temacie i sama doszłaś do miejsca, w którym jesteś.
Nie daj się zatrzymać, lecz dziel się tym, co wiesz, na swojej stronie internetowej. Strona to idealne miejsce, żeby pokazać, że znasz się na swoich fachu. Dzięki temu możesz zdobyć nowych klientów oraz pomóc tym, którzy już Cię znają.
Najlepiej, żebyś na blogu pisała o tym, o co najczęściej pytają Cię Twoi klienci. Notuj sobie te rzeczy i potem twórz z tych tematów wpisy na blogu.
Gdy piszesz – pamiętaj, aby być autentyczna. Dziś rano podczas biegania usłyszałam w podcaście Amy Porterfield następujące stwierdzenie (które odnosi się do osób, które prowadzą swój biznes i komunikują się online): “prędzej czy później ktoś Cię przyłapie w momencie, gdy będziesz sobą” (sooner or later you will cought being yourself). No. Więc lepiej nie ryzykować i po prostu zawsze być sobą 😃
2. Narzędzia dla coacha: POLECENIA
Polecenia to niezwykle ważna część strony. Tu działa tzw. social proof czyli społeczny dowód słuszności. Chodzi o skłonność ludzi do tego, by ocenę, czy coś jest poprawne i użyteczne, wydawać na podstawie tego, jak postępuje większość. Tej regule ulegamy, gdy jesteśmy w sytuacji nowej i nie wiemy, jak się zachować. Zwracamy wówczas uwagę na zachowania osób, które mają już pewne doświadczenia i wiedzę na dany temat. O tym zjawisku pisze szeroko Robert Cialdini w swojej książce “Wywieranie wpływu na ludzi.”
3. Narzędzia dla coacha: KALENDARZ
Warto wstawić ma stronie kalendarz, w którym klienci będą mogli sami umawiać się z Tobą na sesje. Są darmowe i płatne opcje na wstawienie na stronie kalendarza z opcją rezerwowania spotkań.
Po co kalendarz?
Zacznijmy od Twoich gości, czyli potencjalnych klientów. Kalendarz zapewnia im prosty sposób na umówienie się z Tobą, bez konieczności wydzwaniania czy pisania kilku maili. W Twoim najlepszym interesie jest, aby ludzie mogli jak najłatwiej się z Tobą umówić na spotkanie.
Co Ty będziesz z tego miała? Twój kalendarz jest potężnym narzędziem marketingowym. Kalendarz otwiera nowy świat wartościowych informacji, takich jak na przykład adresy e-mail i dane kontaktowe klientów. Możesz nawet zintegrować swój kalendarz z działaniami email-marketingowymi i zautomatyzować wysyłanie powiadomień, przypomnień o rejestracji i informacji zwrotnych.
Kalendarz pozwala Ci też oszczędzić sporo czasu – choćby dzięki temu, że klienci nie będą musieli do Ciebie dzwonić. W najlepszym razie możesz w ogóle wszystko zautomatyzować, aby kalendarz ze strony synchronizował się z Twoim osobistym kalendarzem i wysyłał Ci powiadomienia.
Już nie wspomnę nawet o tym, że dobrze zrobiony kalendarz po prostu robi profesjonalne wrażenie na potencjalnych klientach.
4. Narzędzia dla coacha: DARMOWA SESJA
Ciekawą praktyką jest umożliwienie potencjalnym klientom umówienia się na bezpłatną sesję coachingową.
Zalety darmowej sesji coachingowej
Wstępna, bezpłatna sesja coachingowa daje szansę doświadczenia coachingu, odkrycia tego, co człowiek może osiągnąć dzięki coachingowi, posmakowania tego, co go czeka i zainspirowania się rezultatami, jakie może osiągnąć, jeśli zdecyduje się na kontynuację.
Oferowanie bezpłatnej sesji pokazuje, że jesteś gotowa poświęcić swój czas bez opłat, aby upewnić się, że Ty i klient pasujecie do siebie, zamiast naciskać na klienta, aby się zapisał na płatną sesję po krótkiej rozmowie.
Jeśli jesteś początkującym coachem, to musisz się nauczyć prowadzić tę darmową rozmowę tak, aby potencjalny klient doświadczył możliwości coachingu. Pomoże to promować Twój biznes lub praktykę coachingową. Klienci będą pod wrażeniem i chętnie zapiszą się na płatne sesje.
Bezpłatne sesje coachingowe mogą być prowadzone przez telefon lub online. Jest na to mnóstwo narzędzi. A wprowadzenie na stronie internetowej kalendarza z formularzem zapisu jest bardzo dużym ułatwieniem w umawianiu takich spotkań. Innym sposobem na pokazanie możliwości coachingu jest prowadzenie webinarów czy seminariów online.
Wiedza o tym, jak oferować darmowe sesje coachingowe potencjalnym klientom, pozwoli Ci lepiej im pomagać. Wiele osób staje w obliczu trudnej sytuacji w życiu osobistym i zawodowym. Zapewnienie bezpłatnych sesji coachingowych okaże się dla nich cenne i miejmy nadzieję, że coś zmieni w ich przypadku.
Wady darmowej sesji coachingowej
Bezpłatne sesje mają też wady. Jeśli potencjalny klient nie jest naprawdę zainteresowany coachingiem i chce tylko “pogadać”, a sesja nie jest ograniczona czasowo i starannie zorganizowana, ryzykujesz, że zmarnujesz sporo czasu.
Mogą też trafić Ci się osoby, które po prostu chcą darmowego coachingu. I jeśli będziesz „zbyt” dobra i dasz z siebie wszystko podczas darmowej sesji, to może się okazać, że klient będzie tak zadowolony, że stwierdzi, że wszystko jest jasne i więcej pomocy nie potrzebuje. To może przyjemne dla Twojego samopoczucia, ale niezbyt dobre dla Twojej kieszeni.
Coaching to Twój sposób zarabiania na życie poprzez dostarczanie usługi i masz prawo poczuć się źle, jeśli ktoś to wykorzysta.
Niektórzy coachowie pobierają opłatę za sesję wstępną i informują potencjalnych klientów, że jeśli zdecydują się na współpracę, to opłata zostanie odliczona od ceny pakietu.
Oczywiście taką darmową sesję klient powinien być w stanie sam sobie umówić za pomocą kalendarza dostępnego na Twojej stronie. Możesz w nim ograniczyć liczbę darmowych sesji do konkretnych dni czy godzin w tygodniu.
5. Narzędzia dla coacha: WEZWANIE DO DZIAŁANIA
Projektując stronę – od razu musisz zaplanować, jakie działania /akcje ma podjąć klient po wejściu na Twoją stronę. I oczywiście odpowiednio do tego zaprojektować stronę. Czy ma zostawić swoje dane kontaktowe? Zapisać się na listę mailingową? Czy ma się umówić na darmową sesję? A może chcesz, żeby kupił produkt? To niezwykle ważne, żeby klient zrobił to, czego od niego oczekujesz. Oczywiście to musi być zgodne z jego potrzebami. Nie “zmusisz” go do zapisania się na darmową sesję coachingową, jeśli nie jest na to gotowy i nie ma takiej potrzeby. Ale może interesuje się coachingiem i mógłby się zapisać na Twoją listę mailingową? Zastanów się dobrze nad tym i odpowiednio zaplanuj swoją stronę.
Więcej o wezwaniu do działania i zachęcaniu klienta do interakcji ze stroną napisałam w tym wpisie.
Co teraz zrobić?
- Jeśli masz stronę: Zacznij pisać blog. Teraz, natychmiast! 😃 I wstaw na swoją stronę internetową kalendarz.
- Jeśli nie masz strony: Zrób stronę. Tutaj przeczytasz, jak zacząć.