Strona internetowa czy Facebook ilustracja do wpisu

Dlaczego strona www jest lepsza od social mediów?

Zastanawiasz się, co jest lepsze dla Twojego biznesu? Strona internetowa czy Facebook albo inne medium społecznościowe /komunikacyjne typu Instagram, Twitter itd.?

Od razu powiem, że jestem zdecydowanie za tym, żeby dla dla działalności biznesowej stawiać stronę www, a mediów społecznościowych używać (jeśli w ogóle) wyłącznie jako narzędzie marketingowe, a nie podstawowe miejsce firmy w internecie.

Jeśli chcesz wyglądać poważnie i robić poważny biznes, to nie możesz opierać swojej działalności na mediach społecznościowych. Głównie dlatego, że media społecznościowe nie sprawiają oszałamiająco profesjonalnego (biznesowego) wrażenia, a w dodatku nie są i nigdy nie będą Twoje. Jesteś i będziesz tam tylko gościem. Owszem, w social mediach jest dużo ludzi i można się fajnie pokazać, pogadać, poznać nowych ludzi, ale nie jesteś tam u siebie, nie jesteś gospodarzem.

Strona internetowa czy Facebook czyli… „kupić czy wynajmować”?

To trochę taki dylemat z cyklu: kupić mieszkanie czy wynajmować mieszkanie? I słyszę, że teraz jest moda na “sharing” i że ludzie nie są zainteresowani posiadaniem. No to wyobraź sobie, jak cieszą się z tego trendu bogaci właściciele nieruchomości, samochodów i innych dóbr. Bo to właśnie ci „niezainteresowani posiadaniem” będą zasilać ich kieszenie i nigdy nie będą mieć nic swojego. Ponieważ zawsze będą wynajmować od właścicieli. Czy to od osoby prywatnej, czy od firmy – nie ma znaczenia. A właściciele będą rosnąć w siłę i coraz bardziej narzucać warunki pozostałym (wynajmującym).

Podobnie z Facebookiem. Jesteś na FB = zasilasz i wspierasz właściciela Facebooka, godzisz się na jego wymagania i zasady. Czy na pewno tego chcesz? Jesteś pewna, że ten, obcy przecież, kanał powinien być Twoim domem w sieci? Czy chcesz być uzależniona od niejasnych algorytmów i wymagań narzuconych przez social media?

Strona internetowa czy Facebook – wady i zalety obu rozwiązań

Wymieniam poniżej po 5 dużych punktów dla obu rozwiązań. Zalet i wad. Bo mimo mojej wyraźnej sympatii do stron internetowych – dostrzegam pewne zalety mediów społecznościowych.

Zalety i wady strony internetowej

1. Strona wzbudza zaufanie

Strona internetowa poprawia wiarygodność i legitymizuje biznes. 84% osób uważa, że strona internetowa czyni firmę bardziej wiarygodną w porównaniu do firm, które mają tylko profile w social mediach. A 86% klientów preferuje firmę, która ma stronę internetową, a nie tylko stronę w mediach społecznościowych.

Wiadomo też, że większość ludzi pozytywnie reaguje na adresy poczty mailowej z domeną firmową zamiast ogólnej (bezpłatnej): 74% klientów bardziej ufa firmie, która ma personalizowany e-mail firmowy, niż takiej, która ma adres bezpłatny (typu gmail czy yahoo). Lepiej więc mieć adres kasia@coachwroclaw.pl niż kasiacoach@yahoo.com. A adres e-mail idzie zwykle w parze ze stroną internetową.

W dodatku prawie 52% osób wybiera napisanie maila jako preferowany sposób kontaktu z dostawcą produktu (tylko 23% chciałoby się kontaktować przez social media).

2. Strona zdobywa klientów

Dobrze zrobiona strona sama będzie na Ciebie pracowała. Jeśli dobrze ją zrobisz, to nie będziesz musiała ciągle i ciągle jej odświeżać. Owszem, musisz ją raz na jakiś czas zasilać nowymi treściami, żeby Google lepiej postrzegał i wyżej rankował Twoja stronę coacha. Ale dobrze napisane teksty siedzą na stronie na zawsze i zawsze będą przyciągać kolejnych internautów.

Stronę może znaleźć w internecie każdy, nie tylko zalogowani do social mediów. A przecież zdecydowanie więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google, niż z Facebooka. Dane pokazują, że z wyszukiwania w Google korzysta około 4,4 miliarda osób, a na Facebooku konto ma 2,9 miliardów osób. O pozostałych social mediach nie mówiąc, bo są jeszcze mniejsze.

Jeśli dobrze wypozycjonujesz swoją stronę (SEO), to może ona osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce Google i dotrzeć do tysięcy ludzi.

3. Strona to Twoja „siedziba” internetowa, która pozwala Ci kontrolować obecność Twojej firmy online

Strony internetowe są wirtualnym dowodem istnienia marki, ponieważ zapewniają unikalną tożsamość. To Twój osobisty adres online czynny przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

W dodatku strona internetowa pozwala Ci w 100% kontrolować tę obecność online. Możesz umieścić dowolne CTA (wezwanie do działania), kierować klienta dokładnie tam, gdzie chcesz, żeby się znalazł i zapraszać go do podjęcia konkretnych akcji. W przeciwieństwie do mediów społecznościowych, tutaj możesz sama zdecydować, co pokazać swoim odbiorcom. Nie masz narzuconych w góry formatów – nie masz żadnych ograniczeń w tym, jak i co umieszczasz online.

Strona stanowi też miejsce kompleksowej obsługi dla wszystkich potrzeb biznesowych, takich jak prezentowanie ofert, rekrutacja, sprzedaż, opracowywanie regularnych treści, zapewnianie obsługi klienta za pomocą czatów, map, adresów itd itp. Na stronie możesz oczywiście sprzedawać i pobierać płatności bezpośrednio przez bramki płatności online.

Jeśli zaczniesz pisać blog czy nagrywać podcast i umieścisz to wszystko na Twojej stronie – to jeszcze lepiej docierasz do swoich odbiorców i dajesz im więcej wartości.

Strona www buduje Twój biznes, opowiadając o historii marki i zapewniając kontakt z Tobą.

4. Strona www jest niezniszczalna

Jeśli dbasz (Ty lub wykonawca) o bezpieczeństwo i regularnie robisz kopie zapasowe swojej strony dla coacha – to nawet jeśli strona zostanie zhakowana lub ulegnie zniszczeniu z jakiegokolwiek innego powodu – możesz ją odzyskać. Nie masz tej pewności w przypadku social mediów.

5. Strona wymaga inwestycji

Nie da się ukryć, że w stronę internetową dla coacha trzeba zainwestować czas i pieniądze. Zrobienie strony wymaga profesjonalnej wiedzy, takiej jak kodowanie i programowanie. Musisz też wykupić domenę i hosting. Musisz przygotować treści na stronę i dogadać się z wykonawcą.

Zalety i wady social mediów

Oczywiście zalety strony internetowej staną się wadami mediów społecznościowych i odwrotnie – to, co jest bolesne przy robieniu strony internetowej – jest łatwe w social mediach.

1. Social media są darmowe i gotowe do użycia

W 15 minut i za darmo możesz mieć stronę biznesową na Facebooku. To nie jest możliwe w przypadku strony internetowej.

2. W social mediach masz możliwość bezpośredniej komunikacji z (potencjalnymi) klientami

Dość łatwo znajdziesz na Facebooku potencjalnych nabywców. Możesz bezpośrednio komunikować się z kupującymi. To pozwala na budowanie silnych relacji dzięki różnorodnym i zaawansowanym opcjom interakcji i zaangażowania online. W ten sposób możesz budować lepszy wizerunek marki i społeczność lojalnych klientów.

3. W social mediach nic nie posiadasz. Zawsze wynajmujesz

Social media nigdy nie będą należeć do Ciebie. Zawsze będziesz na czyjejś łasce i niełasce. W sumie to nawet nie wiesz, kiedy i z jakiego powodu Twoje konto może zostać zablokowane. Social media mają narzucone szablony i nie na wszystko Ci pozwalają.

4. Trudniej Cię znaleźć w social mediach, niż w Google

Przypomnę, że w wyszukiwarce Google jest o połowę więcej osób, niż na Facebooku (4,4 miliardy w porównaniu do 2,9 miliarda), a w dodatku profil biznesowy na Facebooku nie pojawia się tak łatwo w Google, bo Google (po wpisaniu określonych słów kluczowych) zwykle pokazuje główne witryny (strony internetowe), a nie – konta na FB. Są one mniej wykrywalne ze względu na obecność wielu systemów tagowania czy wspólną prezentację /układ profilu użytkownika. Przez to możesz stracić tysiące wyszukiwań w wyszukiwarce.

W dodatku wewnętrzne wyświetlenia (w samym Facebooku) są coraz trudniejsze do uzyskania dla firm, a algorytmy są niejasne. Przez to strony biznesowe odnotowują coraz mniejsze zasięgi.

5. Aspekt moralny niektórych social mediów

Powiem tak: nie napędzajmy za bardzo tej machiny. Machiny nastawionej wyłącznie na zysk. Lepiej zrób swoje niezależne medium czyli stronę www. Nie mówię, żeby zupełnie omijać media społecznościowe szerokim łukiem. Sama jestem na FB, czasem (mega-rzadko) wykupuję reklamy dla mojego biznesu. Choć głównie traktuję FB (biznesowo) jako miejsce do szukania inspiracji i gdzie dowiaduję się, co słychać u mojej konkurencji.

Ale tak dla ciekawości – poniżej zrzut ostatnich powiadomień, jakie wysyła mi Facebook po tym, jak wydałam trochę pieniędzy na pozyskanie kontaktów:

Strona internetowa czy Facebook

Widzisz to? Promowanie, promując, reklama… Na koniec tylko o to chodzi.

Strona internetowa czy Facebook – co wybrać dla coacha?

Jeśli masz ograniczone zasoby czasowe (kto nie ma?) i zastanawiasz się czy strona internetowa czy Facebook i w co lepiej zainwestować energię, czas i pieniądze – to oczywiście powiem Ci, że lepiej zrobić stronę. Niech na początek będzie prosta, nawet niech to będzie strona z tylko 1 podstroną – ale niech zacznie już na Ciebie pracować. Buduj swoją historię w online we właściwy sposób.

Równolegle bądź trochę w social mediach. Pamiętaj, że strona to Twoja siedziba, a social media to Twoje narzędzie. Firma nie może działać bez siedziby.

Jeśli nie zrobisz strony internetowej dla swojej firmy, jest ryzyko, że klient wybierze konkurenta, który ma stronę www, a nie tylko konto na Facebook’u, ponieważ Klienci bardziej ufają firmom, które mają zarówno stronę internetową, jak i stronę na Facebooku, zamiast tych, które mają tylko stronę na Facebooku.

I, jak już pisałam, również wyszukiwarki lepiej widzą firmy, które mają stronę internetową. Pamiętaj, że nie musisz mieć na stronie “wodotrysków”, lecz porządną stronę internetową coacha, która jest przyjazna dla użytkownika i zoptymalizowana pod Google.

Zadanie domowe:

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.