Od czego zacząć robienie strony

Od czego zacząć robienie strony

Jeśli chcesz mieć stronę www, ale nie wiesz od czego zacząć robienie strony – to jesteś we właściwym miejscu. W tym artykule przeczytasz, jak poukładać sobie przygotowania i pracę nad Twoją stroną coacha.

Dużo już było na blogu o tym, co na stronie jest najważniejsze, na co zwrócić uwagę robiąc stronę coacha czy jak się przygotować do zrobienia strony. Dziś konkretnie, w krokach: o tym, co i w jakiej kolejności zrobić. Ta kolejność ma znaczenie, bo ułatwia i przyspiesza pracę Tobie i wykonawcy.

Więc jeśli już się zdecydowałaś, ale nie wiesz od czego zacząć robienie strony internetowej, to poniżej pokazuję kolejność działań. Znajdziesz też krótkie porady przy każdym punkcie.

1. Wymyśl nazwę dla swojej strony.

Od czego zacząć robienie strony? Oczywiście, że od nazwy 😃 Wiem, że może to wyglądać jak wybór samochodu wg koloru, ale uwierz mi, że z fajnymi nazwami i fajnymi domenami bywa trudno, więc jeśli masz pomysł na chwytliwą nazwę – to najlepiej od razu ją zarezerwuj.

Zastanów się, pod jaką nazwą będzie można znaleźć Twoją firmę i Twoją działalność w internecie. Czy będziesz prowadzić swoją praktykę coachingową pod swoim nazwiskiem? A może będziesz miała osobną nazwę dla działalności coachingowej? Zastanów się nad plusami i minusami obu rozwiązań. Działalność pod własnym nazwiskiem ma tę zaletę, że klient łatwo ją zapamięta i znajdzie. Z kolei osobna nazwa pozwala Ci zachować nieco “dystansu” i oddzielić w świecie online działalność od życia prywatnego. Jeśli się wahasz i nie masz pomysłu nas nazwę, to zacznij od własnego nazwiska lub nazwisko+coach.

2. Wybierz i kup domenę.

Musisz wykupić dostęp do domeny, żeby móc z niej korzystać i żeby “podwiesić” na niej swoją stronę www. Domena to nazwa Twojej strony – nazwa, pod jaką Twoja strona wyświetla się w internecie. To nie jest może do końca precyzyjne określenie, bo (formalnie mówiąc) domena składa się z nazwy i rozszerzenia np. stronadlacoacha.pl – gdzie stronadlacoacha to nazwa, a .pl to rozszerzenie. Nazwę możesz wymyślić sobie dowolnie, a rozszerzenie wybierzesz spośród setek dostępnych rozszerzeń. Najbardziej oczywiste jest rozszerzenie .pl, ale możesz zdecydować się na rozszerzenie .com czy jakiekolwiek inne. Pełną listę takich rozszerzeń zobaczysz na stronie firmy, w której będziesz kupować domenę. Zaprasza Cię na stronę lh.pl, gdzie możesz skorzystać ze zniżki przy zakupie domeny (wpisz w koszyku kod promocyjny: LH-20-160094).

Może się okazać, że domena, którą chcesz wykupić – jest zajęta. Możesz wówczas zdecydować się na inne rozszerzenie lub wybrać inną nazwę. Pamiętaj, żeby domena była w miarę krótka i (to nawet ważniejsze!) łatwa do wymówienia.

Rekomenduję też wykupienie domeny ze swoim imieniem i nazwiskiem np. kasiagreszta.pl – bo jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, to niewykluczone, że prędzej czy później przyda Ci się taka domena. Domena w pierwszym roku jest zwykle bardzo tania, a jeśli potem nie będziesz chciała płacić za kolejny rok – to po prostu z niej zrezygnujesz.

3. Obejrzyj strony innych coachów.

Gdy zabezpieczyłaś już sobie domenę – masz teraz chwilę czasu na zainspirowanie się i zdecydowanie o wyglądzie Twojej strony. Warto pooglądać strony innych coachów. I nie tylko coachów. Zobacz, co fajne strony mają na pierwszym widoku (czyli jak wygląda strona po otwarciu jej na ekranie monitora czy telefonu) i co na kolejnych, jakie CTA stosują. Zastanów się, co jest głównym celem tych stron i czy dobrze do niego prowadzą.

4. Zdecyduj o celu Twojej strony.

Zdecyduj, po co konkretnie jest Ci potrzebna strona www, co ma dla Ciebie robić. A właściwie – co ma zrobić człowiek, który zawędruje na Twoją stronę. Jaki jest Twój cel? Dobrze to przemyśl.

5. Co chcesz mieć na pierwszym widoku?

Pierwszy widok to wszystko, co zobaczy internauta po otwarciu Twojej strony na ekranie monitora albo w telefonie. Dobrze, żeby z tego pierwszego widoku człowiek dowiedział się, co robisz. Tu masz dobry przykład pierwszego widoku:

Od czego zacząć robienie strony przykład pierwszego widoku

6. Jakie elementy będziesz mieć na stronie? Jakie CTA?

Przemyśl i zaprojektuj CTA na swojej stronie. Czy to będzie zapis na newsletter? A może darmowa konsultacja?

7. Napisz teksty na stronę.

Może wydaje Ci się to przedwczesne, ale to dobry czas, żeby zacząć pisać teksty. Może się okazać, że zaplanujesz za dużo treści, że nie będziesz w stanie tyle napisać. Warto więc przymierzyć się do tekstów zanim w ogóle zaczniesz myśleć o wykonawcy. Z mojego doświadczenia wynika, że klientki najpierw wstawiają mnóstwo treści na swoją stronę, a potem je skracają i wycinają 😉

8. Napisz brief dla wykonawcy.

Brief czyli zapytanie do potencjalnych wykonawców, w którym opiszesz swoją stronę i wyjaśnisz, czego oczekujesz od strony i od wykonawcy. W briefie zamieść nastepujące informacje:

  • jaki jest cel Twojej strony,
  • ile i jakie podstrony chcesz mieć,
  • jaki będzie CTA
  • i inne specyficzne szczegóły, które masz na myśli.

9. Wybierz i pokaż strony, które Ci się podobają.

Warto na etapie briefu pokazać wykonawcom, jakie strony Ci się podobają, żeby rozumieli lepiej Twoje oczekiwania i zakres prac.

10. Znajdź kilku wykonawców.

Poproś znajomych, żeby polecili Ci wykonawców, których znają i do których mają zaufanie. Wyślij do nich zapytanie. Zapraszam też do nas – kliknij, jeśli chcesz dostać od nas ofertę.

11. Zbierz oferty i porównaj je.

Upewnij się, że Twoja strona coacha będzie:

  • postawiona w WordPressie (przeczytaj dlaczego),
  • responsywna,
  • przyjazna z punktu widzenia SEO i będzie miała podstawowe ustawienia pod SEO.

Dowiedz się, czy wykonawca pomoże Ci z zakupem hostingu.

Zwróć też uwagę na to czy wykonawca zapewnia opiekę nad Twoja stronę po jej uruchomieniu.
W zależności od tego czy chcesz sama robić podstawowe rzeczy na swojej stronie, czy planujesz całkowicie zdać się na wykonawcę – sprawdź czy ewentualnie przeszkoli Cię w podstawowym zakresie z obsługi strony. Czy może będziesz musiała sama szukać tutoriali i instrukcji? To zawsze zajmuje więcej czasu.

Sprawdź terminy proponowane przez dostawcę. Jak długo będziesz czekała na stronę. Ile masz czasu na akceptację poszczególnych etapów.

12. Wybierz 3-5 najlepszych ofert.

Zrób sobie listę 3-5 najlepszych ofert i porównaj je dokładnie. Nie wybieraj tylko najtańszych.

Wybierz te oferty, które zawierają wszystkie elementy, o które prosiłaś. Czasem wyceny wysyłane są “z automatu” i nie mają dokładnie wszystkiego, co potrzebujesz. To się często okazuje już na etapie realizacji i wtedy musisz dopłacać do projektu ponad uzgodnioną kwotę. Wówczas może się nawet okazać, że tania oferta wcale nie jest taka tania.

13. Porozmawiaj z wykonawcami i wybierz dostawcę.

Porozmawiaj z tymi 3-5 wykonawcami, których oferty wybrałaś. To bardzo ważne, żeby sprawdzić, jak się z nimi rozmawia, czy są kontaktowi itp. Dobry osobisty kontakt jest niezwykle ważny, bo z tymi ludźmi będziesz związana na dłuższy czas. Spójrz potencjalnemu wykonawcy w oczy. Niekoniecznie na żywo, może być online. Naprawdę warto. Przeczytaj, na co warto zwrócić uwagę wybierając wykonawcę.

14. Podpisz umowę z wykonawcą.

Zwykle wykonawcy mają szablony umów. Przeczytaj dokładnie umowę przed podpisaniem.

15. Kup hosting.

Poproś wykonawcę o rekomendację hostingu. Zwykle mają spróbować doświadczenia i wiedzą z kim warto współpracować. Upewnij się, że Twoja strona będzie miała podpięty certyfikat SSL (tu przeczytasz więcej o domenie, hostingu i certyfikacie).

16. Przekaż wykonawcy wszystkie materiały i umów się na konkretne terminy.

Ustal z dostawcą harmonogram prac, żebyś dokładnie wiedziała, kiedy dostaniesz pierwszy etap do wglądu. Po każdym etapie sprawdź dokładnie czy zrobione jest wszystko, co chciałaś. I czy wygląda tak, jak tego oczekiwałaś. Im szybciej przekażesz wykonawcy swoje uwagi – szczególnie, jeśli coś jest nie tak – tym większa szansa, że strona będzie dokładnie taka, jak chciałaś.

17. Na bieżąco sprawdzaj postęp.

Wykonawcy często są zajęci kilkoma projektami na raz. Bądź więc z jednej strony cierpliwa, ale z drugiej: konkretna. Pilnuj terminów, dostarczaj materiały na czas i nie zmieniaj zdania co chwilę. I nie zarzucaj wykonawcy tonami informacji. Ty znasz Twój temat na wylot, ale dla wykonawcy to nowy projekt. Poza tym, jak już kiedyś pisałam: nikt nigdy nie będzie tak zaangażowany w temat Twojej strony internetowej, jak Ty sama. Nie możesz wymagać od dewelopera, żeby wiedział i pamiętał wszystko.

18. Sprawdź dokładnie stronę po zrobieniu

Zanim rozliczysz się z wykonawcą – sprawdź dokładnie stronę. Zobacz czy działają wszystkie linki, czy stopka i nagłówek dobrze wyglądają, czy dane kontaktowe są prawidłowe lub czy działa formularz kontaktowy.

19. Upewnij się, że Twoja strona jest przyjazna dla telefonów

Przeczytaj artykuł, w którym wyjaśniam, dlaczego Twoja strona www powinna na telefonie wyglądać nawet lepiej, niż na ekranie monitora.

20. Zdecyduj, jak dbać o bezpieczeństwo strony

Nie wystarczy zrobić stronę, lecz trzeba się upewnić, że będzie ona na bieżąco aktualizowana i że będą robione kopie zapasowe – w razie, gdyby wydarzyła się jakaś awaria serwera, na którym jest zawieszona Twoja strona. Możesz poprosić wykonawcę, żeby robił to dla Ciebie. Albo możesz sama nauczyć się to robić.


Od czego zacząć robienie strony i jakie po kolei przejść kroki, żeby praca poszła sprawnie i bezboleśnie? Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał Twoje wątpliwości.

Zadanie domowe:

  • Wymyśl nazwę dla swojej strony
  • Kup domenę

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.