strona responsywna

Strona responsywna – co to jest?

Jeśli nie spotkałaś się jeszcze z pojęciem strona responsywna – to najwyższy czas, żeby uzupełnić wiedzę, bo to niezwykle ważna sprawa. Twoja strona internetowa musi być responsywna.

Co to jest strona responsywna

Strona responsywna to taka strona internetowa, która dobrze wygląda nie tylko na ekranie monitora (komputera), ale także na telefonie oraz tablecie. Ale przede wszystkim na telefonie!

Strona responsywna dostosowuje się do rozmiaru ekranu i niezależnie od tego, na jakim sprzęcie oglądasz stronę – to ona zawsze wygląda bardzo dobrze.

Dlaczego strona responsywna jest taka ważna

Twoja strona musi na smartfonie wyglądać idealnie, bo liczba osób korzystających z internetu za pomocą smartfona jest bardzo duża i ciągle rośnie. Choć robiąc strony www najpierw skupiamy się na stronie na komputer, to nie możesz zapominać o stronie mobilnej.

W Polsce udział smartfonów w rynku internetowym wynosi 52% – w porównaniu do 47% dla komputerów stacjonarnych (dane ze stycznia 2022). 56% wszystkich wyszukiwań w Google pochodzi z telefonów.

W dodatku “na komórkach” spędzamy prawie 3 godziny dziennie.

Jeśli strona nie wygląda dobrze na telefonie, 40% użytkowników w ogóle się w nią nie zaangażuje.

Liczba użytkowników smartfonów na świecie od 2017 do 2022 roku wzrosła o niemal 50% (z 4,4 miliarda w 2017 r. do 6,6 miliardów w 2022 r.). Przewiduje się też, że do 2025 roku 72% wszystkich użytkowników internetu będzie korzystać ze stron internetowych za pośrednictwem smartfona.

Nie możesz sobie więc pozwolić na to, żeby Twoja strona nie spełniała standardów i nie wyglądała świetnie na telefonie. Wielokrotnie niestety widziałam strony, które na telefonie się po prostu “rozjeżdżały” i natychmiast je opuszczałam.

Jak powinna wyglądać strona na smartfonie

Jest kilka zasad, których warto się trzymać projektując stronę mobilną:

1. Ogranicz treści.

Zostaw tylko to, co niezbędne. Uświadom sobie, że Twój klient może akurat siedzieć w tramwaju albo w poczekalni u fryzjera. Daj mu to, czego szuka – w krótkich słowach i bez zbędnego lania wody. Generalnie zasada dla stron mobilnych jest taka, żeby zostawić tylko i wyłącznie to, co jest absolutnie potrzebne. Całą resztę treści usuń ze strony mobilnej.

2. Zrób duże, widoczne przyciski.

Strona na telefonie musi mieć wystarczająco duże przyciski, aby użytkownicy mogli je stuknąć bez konieczności powiększania. Musi też być duża spacja między linkami na stronie. Jeśli linki są umieszczone zbyt blisko siebie, czytelnik może niechcący kliknąć niewłaściwy link. Upewnij się więc, że linki łatwo się klikają.

3. Wybierz rozsądny rozmiar czcionki i zmieść wszystkie treści między ramkami telefonu.

To niby oczywiste, ale warto przypomnieć – użytkownicy nigdy nie powinni być zmuszeni do powiększania, ani przewijania w lewo lub w prawo – żeby coś przeczytać. Tekst powinien być zawsze na tyle duży, aby wygodnie się go czytało.

4. Zrób proste menu.

Większość witryn przyjaznych dla urządzeń mobilnych używa symbolu hamburgera – składającego się z dwóch lub trzech poziomych linii – do wskazania menu. To jest dobry standard i tego powinnaś oczekiwać na swojej stronie.

5. Łatwość w nawiązaniu kontaktu.

Upewnij się, że dane kontaktowe są dobrze widoczne i że, na przykład, po kliknięciu numeru telefonu telefon od razu wybiera numer.

6. Zrób proste formularze.

Użytkownicy chętniej wypełnią długi formularz na komputerze, niż na smartfonie, ponieważ ekran jest większy i łatwiej jest pisać na klawiaturze. Na urządzeniach mobilnych formularze muszą być krótsze z dużymi polami tekstowymi i przyciskami. Na przykład, jeśli prosisz użytkowników o zapisanie się na Twoją listę mailingową, nie powinnaś prosić o więcej niż imię i adres e-mail.

7. Dobrze widoczne CTA.

Tworzenie przekonujących wezwań do działania przy tak ograniczonej przestrzeni ekranu może być trudne. Warto wyróżnić przyciski, umieszczając je w części widocznej na ekranie, gdzie użytkownicy mogą je zobaczyć bez konieczności przewijania w dół.

8. Unikaj pop-up’ów.

Nikt ich nie lubi, a już na smartfonie potrafią być prawdziwą udręką. Jeśli więc nie chcesz odstraszyć swojego potencjalnego klienta – zrezygnuj z pop-up’ów na swojej stronie w wersji na smartfony.

Strona mobilna?

Możesz też się spotkać z pojęciem strony mobilnej. Strona mobilna to strona dostosowana do urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów). Teoretycznie strona mobilna i strona responsywna to dwa różne podejścia to robienia strony internetowej. Świadomie jednak pomijam kwestię różnic między stroną responsywną a stroną mobilną, bo to temat dla ekspertów. Dla Ciebie najważniejsze jest to, żeby Twoja strona świetnie wyglądała na smartfonie. Nawet lepiej, niż na ekranie komputera.

Jak sprawdzić czy strona jest responsywna

Gdybyś chciała sprawdzić czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych – przede wszystkim możesz to zobaczyć na własnym smartfonie 🙂 Ale możesz też to sprawdzić za pomocą narzędzia przygotowanego przez Google.

Nie zapomnij o stronie na smartfona!

Chcę Cię zostawić z myślą, że strona mobilna jest nawet ważniejsza, niż strona na komputerze. Upewnij się, że Twój dostawca zrobi dla Ciebie bardzo dobrą wersję mobilną Twojej strony www coacha.

Zadanie domowe

  • Sprawdź, jak Twoja strona wygląda na Twoim smartfonie.
  • Jeśli nie wygląda super – napraw ją.

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.