kupiłam domenę i co dalej

Kupiłam domenę. Co dalej?

Chcesz zrobić stronę internetową dla swojego biznesu lub bloga, więc zaczęłaś od domeny. Słusznie.

Bo jeśli masz dobry pomysł na domenę (czyli nazwę dla strony internetowej), to warto ją jak najszybciej wykupić. Zanim ktoś inny ją wykupi. Zanim przestanie być dostępna. Ja sama już dawno na zapas wykupiłam domeny ze swoim imieniem i nazwiskiem, żeby mi ich ktoś nie zajął ⛔️ I wszystkie ciekawe domeny, które, jak uznałam, mogą przydać się w moim biznesie. Opłata nie jest jakaś wielka, a kto wie, kiedy mi się przydadzą.

„Kupiłam domenę i co dalej?”

A co chcesz zrobić? Postawić stronę internetową?

Żeby postawić stronę, to oprócz domeny potrzebujesz:

  1. Hosting czyli serwer dla Twojej strony internetowej
  2. Wykonawcę Twojej strony www

Ad 1. Hosting to miejsce, gdzie fizycznie umieszczona jest strona internetowa. To serwer, na którym będą się znajdować pliki tworzące Twoją stronę (zdjęcia, grafiki, teksty itd.). Często porównuję domenę i hosting do domu. Domena to jakby adres Twojego domu – podajesz adres i ktoś wie, gdzie Cię znaleźć. Hosting to natomiast kawałek ziemi, na której stoi Twój dom. Tam, gdzie są ściany, dach, meble itd.

Możesz przeczytać więcej o hostingu i domenie w tym artykule.

Ad 2. Wykonawca to oczywiście osoba, która zrobi dla Ciebie stronę internetową.

O tym, jak znaleźć wykonawcę przeczytasz tutaj.

Kupiłam domenę i co dalej? Najpierw wykonawca.

Zacznij od wykonawcy. Moje doświadczenie wskazuje, że warto najpierw znaleźć wykonawcę, bo to ułatwia potem bardzo wiele rzeczy. Wykonawca – czyli osoba, która robi strony internetowe – powinien wiedzieć, jak podejść do zrobienia Twojej strony, żeby cała akcja poszła szybko i gładko. Powinien Ci poradzić i Cię przeprowadzić przez proces tworzenia strony.

Poszukaj wykonawcy, z którym będzie Ci się dobrze rozmawiać. Poproś kilka osób o ofertę na zrobienie strony, a potem wybierz 2-3 oferty i porozmawiaj z tymi osobami, od których je dostałaś. Nie kieruj się wyłącznie ceną. Wiem, że jest taka pokusa, bo nikt nie chce wydawać więcej, niż to konieczne, ale uwierz mi, że serwis /obsługa /jakość /tempo współpracy będą adekwatne do ceny.

Zanim jednak poprosisz o ofertę – będziesz musiała się zastanowić, po co Ci strona i co chcesz na niej mieć. Żaden dobry wykonawca nie przedstawi Ci oferty, jeśli nie będzie tego dobrze rozumiał/a. Bo od tego bardzo wiele zależy. Wykonawca strony kalkuluje wynagrodzenie, biorąc pod uwagę, ile czasu zajmie mu postawienie Twojej strony. Musi więc wiedzieć, jakie masz oczekiwania. Czy będziesz miała po prostu stronę-wizytówkę, czy będziesz miała podstrony – i ile, czy chcesz coś sprzedawać na stronie, a może będziesz budowała bazę mailingową? Warto, żebyś to sobie wcześniej przemyślała.

Jeśli masz mało czasu, to o tym, jak szybko zrobić stronę – napisałam w tym artykule.

Kupiłam domenę i co dalej? Hosting.

Wykonawca powinien pomóc Ci z wyborem i zakupem hostingu. Skoro robi strony internetowe, to dobrze wie, gdzie i jak ogarnąć kwestie techniczne strony. Zapytaj wykonawcę, gdzie najlepiej wykupić hosting i jaki. Bo są różne oferty, różne plany hostingowe.

A jeśli nie będzie chciał/a Ci podpowiedzieć (“nie zajmuję się tym”), to znajdź innego wykonawcę. Nie ma sensu pracować z kimś, kto nie chce się dzielić swoją ekspertyzą. Jeśli zacznie się tak dziać już na etapie hostingu – to pomyśl, co będzie później.

Znam wykonawców, którzy całej inicjatywy oczekują od klienta. A tymczasem klient zwykle robi biznes inny niż stawianie stron internetowych – i ma ekspertyzę w innym obszarze, niż strona www. Nie daj więc sobie wmówić, że musisz być ekspertem od strony www. Właśnie za to płacisz wykonawcy, żeby się znał/a i żeby zrobił/a niektóre rzeczy za Ciebie – dla Ciebie. Jedną z nich (ale nie jedyną) jest właśnie hosting.

Kupiłam domenę i co dalej? Tworzenie strony.

Domena, hosting i wykonawca – czyli pierwsze kroki mamy za sobą.

Zakładam, że przemyślałaś już, po co Ci strona (jaki jest cel strony) i co ma być na Twojej stronie. To było niezbędne do znalezienia wykonawcy.

Teraz jest czas na tworzenie strony.

I tu stoją przed Wami (przed Tobą i wykonawcą) następujące zadania:

Projekt graficzny strony

Zanim powstanie projekt strony – warto, żebyś pokazała wykonawcy, co Ci się podoba. Nie musisz nic wymyślać – wystarczy, że wskażesz strony, które Ci się podobają i wyjaśnisz, co chcesz mieć na swojej stronie. Zgromadź przykłady fajnych stron – takich, które Ci się podobają i pokaż, jakie elementy chcesz mieć u siebie.

Projekt graficzny możesz stworzyć sama albo zatrudnić grafika, który Ci to ładnie rozrysuje. Zwykle wykonawcy stron współpracują z grafikami, więc możesz poprosić o ofertę. Projekt graficzny to kwestia: kolorystyki, fontów (wybór kroju i rozmiaru czcionek), stylistyki na stronie, doboru zdjęć, zdefiniowania szczegółów graficznych. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z grafikiem – to poprawiajcie projekt tak długo, aż upewnisz się, że naprawdę Ci się podoba i nie zmieniaj zdania potem, gdy strona już będzie postawiona. To ogromne utrudnienie dla wykonawcy.

Treści

Napisz teksty na swoją stronę. Tego za Ciebie nikt nie zrobi. I to jest zadanie, które prawdopodobnie zajmie Ci najwięcej czasu. Warto jednak się tym zająć. I szczególnie zachęcam Cię do takiego napisania, żeby podkreślić korzyści dla klientów. Czyli nie pisz, co robisz – lecz napisz, co dostanie Twój klient. Nie pisz, co potrafisz – lecz jak klient skorzysta z Twojej wiedzy. To się nazywa “język korzyści” i warto się go nauczyć.

Zobacz na poniższy przykład:

Hasło, którego używa Coursera (portal oferujący kursy online) to: ucz się bez ograniczeń /nauka bez ograniczeń. Konkretna korzyść dla Ciebie: możesz się nauczyć czego chcesz i kiedy chcesz. A przecież mogli napisać: tysiące szkoleń dla Ciebie. Niby to samo, ale to nie jest język korzyści. Ta informacja się oczywiście pojawia (ponad 5,000 kursów), ale to nie jest najważniejszy komunikat strony. Tego musisz się nauczyć w Twojej komunikacji – na Twojej stronie internetowej.

kupiłam domenę i co dalej

Zdjęcia i grafiki

Znajdź swoje dobre zdjęcie lub zrób nowe, jeśli nie masz. Warto pokazać się (swoją twarz) na stronie, bo to wzbudza zaufanie potencjalnych klientów. Jeśli wcześniej zdecydowałaś się na współpracę z grafikiem – to grafik może zrobić dla Ciebie rysunki. Jeśli nie – to jest mnóstwo darmowych banków zdjęć i grafik.


I to już wystarczy, żeby wykonawca mógł zrobić Twoją stronę. Zbierz i przekaż mu wszystko, co potrzebuje. Daj mu teraz trochę czasu, żeby mógł nad nią popracować. Jak będzie gotowy – pokaże Ci efekty swojej pracy i wtedy jak najszybciej i jak najbardziej konkretnie przekaż swoje uwagi.


„Kupiłam domenę i co dalej?” – widzisz, że od domeny do gotowej strony jest dość daleka droga, ale nie zniechęcaj się, bo większość rzeczy może zrobić dla Ciebie wykonawca. Najważniejsze jest znalezienie dobrego wykonawcy – wtedy wszystko pójdzie gładko.

Zadanie domowe

  • Zapytaj znajomych o dobrych wykonawców stron www.
  • Utwórz folder, w którym będziesz zapisywać strony, które Ci się podobają.

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.