jak wybrać wykonawcę strony obrazek

Jak wybrać wykonawcę strony dla coacha

“Dwa razy podchodziłam do zrobienia strony, ale nie mogłam się dogadać z realizatorkami” – tak mi kiedyś powiedziała znajoma, która po tych doświadczeniach całkowicie zniechęciła się do robienia strony internetowej. Tymczasem tworzenie strony nie musi być drogą przez mękę, jeśli wiesz, jak wybrać wykonawcę strony i jeśli dobrze się do tego przygotujesz.

I tu od razu czai się pułapka: często pracę nad stroną zaczynamy właśnie od wyboru wykonawcy. Sama tak zrobiłam, gdy potrzebowałam stronę internetową dla mojego pierwszego własnego biznesu. I jeszcze panikowałam, że nie zdążę, że wykonawca nie ma terminu, że strona nie będzie na początek grudnia, tak jak chciałam, lecz 2 tygodnie później. Ostatecznie była jeszcze bardziej spóźniona. A kto był największym blokerem? Wcale nie wykonawca. To ja sama opóźniałam uruchomienie strony. Dlaczego? Bo nie miałam wszystkiego przemyślanego. Nie byłam wystarczająco przygotowana. Nie wiedziałam, co i gdzie chcę napisać i pokazać. A wykonawca musi się tego od nas dowiedzieć, żeby dobrze zrobić naszą stronę.

Wtedy nie wiedziałam też, że muszę mieć stronę w WordPressie. Dałam się wkręcić w opowieść, że stronę z autorskiego CMS-a można łatwo przenieść do WordPressa i że to naprawdę nie ma znaczenia czy strona jest w WordPressie czy na autorskim CMSie. Och, ile oszczędziłabym czasu i nerwów, gdybym od razu zadbała o te 2 rzeczy:

  • treści na stronę,
  • wybór platformy.

Więc jeśli nie masz jeszcze ogarniętych tych 2 zagadnień, to wróć do moich wpisów, gdzie tłumaczę:

i dopiero potem czytaj dalej o tym, jak wybrać wykonawcę strony.


Bo dzisiaj już jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy.

Jak wybrać wykonawcę – PERSPEKTYWA KLIENTA (TWOJA):

Co powinnaś wziąć pod uwagę szukając wykonawcy swojej strony internetowej:

Umiejętności techniczne

Wiele firm i osób, poszukując dewelopera strony skupia się na jej /jego umiejętnościach technicznych. Czy zna języki programowania, czy potrafi łatwo znajdować i naprawiać błędy? Ma wykształcenie i wiedzę techniczną? Czy dobrze porusza się w HTML i CSS? To dobry trop, ale sprawność techniczna nie może być jedynym kryterium, gdy chcesz wybrać wykonawcę strony dla Twojego biznesu.

Sposób komunikacji

Bo bardzo ważne są również tzw. umiejętności miękkie, czyli na przykład zdolność do jasnej komunikacji, zadawania pytań i przyznania się, gdy są kłopoty. Na przykład, może Ci się bardzo spodobać deweloper, który wymiata w WordPressie i potrafi napisać każdy kod, ale jeśli ma historię niedotrzymywania terminów i słabej komunikacji, może nie być najlepszym wykonawcą. Zwróć więc szczególną uwagę na firmy i freelancerów, które uzupełniają swój wysoki poziom techniczny o dobrą komunikację, tak abyś zawsze była na bieżąco i wiedziała:

  • jaki jest status projektu,
  • jakie są kolejne kroki,
  • jakie są terminy.

Marketing

Ponieważ strona www to Twoje niezwykle ważne narzędzie marketingowe – bardzo przydzą się umiejętności wykonawcy w tym zakresie. Dobrze, żeby deweloper miał nie tylko doświadczenie związane z robieniem stron, ale także z tworzeniem materiałów marketingowych i komunikacji marki.

Portfolio

Obejrzyj strony, które zrobił potencjalny wykonawca. Przeanalizuj je nie tylko z punktu widzenia wyglądu i estetyki. Zobacz co na nich jest, jakie mają funkcje. To Ci pokaże, jakie umiejętności ma wykonawca, co potrafi zrobić i w czym ma doświadczenie.

Obsługa graficzna

Dowiedz się czy deweloper pracuje z grafikiem. To może się przydać, jeśli potrzebujesz na swojej stronie www obrazków i specjalnych dedykowanych grafik.

Wynagrodzenie dla wykonawcy

Cena jest ważna, ale nie kieruj się wyłącznie ceną. Dobry deweloper może będzie droższy, niż inni, ale dostarczy Ci lepszą jakość. Patrząc na cenę – zwróć też uwagę na bieżące koszty obsługi strony po jej uruchomieniu.

Doświadczenie w branży

Czy ten wykonawca robił strony dla coachów? Albo podobne? Czy będzie wiedział, co jest ważne na stronie dla coacha? Zwróć na to uwagę, to może nie jest kluczowe, gdy zastanawiasz się jak wybrać wykonawcę strony, ale doświadczenie w branży będzie ogromnym plusem. Bo choć strony internetowe mają mnóstwo wspólnych elementów – to jednak każda branża ma swoją specyfikę.

Oferta od wykonawcy

To bardzo ważny moment. Zobacz, co zawiera oferta od potencjalnego wykonawcy. Zwróć szczególnie uwagę na następujące aspekty:

➡️ Responsywna strona internetowa

Czy w ofercie deweloper uwzględnił stworzenie strony mobilnej? To niby oczywiste, ale lepiej się upewnić. Współcześni, zaawansowani technologicznie konsumenci coraz częściej korzystają z Internetu za pomocą swoich smartfonów. Prawie 55% wszystkich wyszukiwań online odbywa się na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że Twój wykonawca musi być biegły w projektowaniu stron mobilnych. Bo jeśli Twoja strona nie będzie “przyjazna dla urządzeń mobilnych”, możesz stracić mnóstwo pieniędzy. To kluczowa umiejętność, której należy szukać, ponieważ liczba osób korzystających z internetu za pomocą telefonów gwałtownie rośnie. Twój deweloper musi być nawet bardziej biegły w robieniu strony mobilnej, niż tej na komputer. Nie możesz sobie pozwolić na to, by Twoja strona internetowa nie była kompatybilna z urządzeniami mobilnymi, a więc nie wyświetlała się i nie działała dobrze na smartfonach – bo możesz stracić wielu klientów.

➡️ Podstawowe ustawienia pod wyszukiwarki czyli podstawy SEO

Te trzy literki – SEO – są trzema najważniejszymi literami w dzisiejszym marketingu. SEO zostało nazwane przez USA Today jako “siła napędowa współczesnego marketingu”. Pamiętaj, że większość potencjalnych klientów znajduje firmy i produkty za pomocą wyszukiwań online. Jeśli Twoja strona nie ma ustawień pod SEO, to nikt jej nie znajdzie w Google. Nikt jej nie odwiedzi i nie kupi Twojego produktu czy usługi. Upewnij się więc, że w ofercie od wykonawcy jest zapewnienie, że Twoja nowa strona będzie widoczna dla wyszukiwarek.

➡️ Informacja o platformie (CMS)

W ofercie musisz dostać informację, na jakiej platformie, w jakim CMSie deweloper postawi Twoją stronę. Jeśli nie jest to WordPress – odpuść. Wybierz takiego wykonawcę, który działa w WordPressie.

➡️ Informacja, co się wydarzy po postawieniu strony

Stworzenie strony to tylko początek. Po uruchomieniu Twoja strona musi być na bieżąco aktualizowana, żeby była bezpieczna. Na pewno będziesz też chciała w przyszłości wprowadzać na niej zmiany i ją rozbudowywać. Czy w ofercie dostałaś propozycję na obsługę strony po jej uruchomieniu? Zwróć na to uwagę.

➡️ Domena i hosting

Kto zajmie się tym tematem? Czy sama będziesz musiała wykupić domenę i hosting? A może wykonawca Ci pomoże? Poprowadzi, podpowie, co wybrać?

Jeśli w ofercie nie dostaniesz tych 5 informacji – to lepiej odpuść sobie tego wykonawcę.


Najlepiej dla Ciebie byłoby zebrać kilka ofert na stworzenie strony, co najmniej 3 – żebyś mogła porównać propozycje różnych wykonawców.

Jeszcze jedna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę – szukaj człowieka, który nie tylko jest na bieżąco z branżą, ale również wie, jak zarządzać swoim czasem i ustalać priorytety swojej pracy. Web deweloperzy, którzy nie są w tym biegli, mogą brać sobie za dużo na głowę, a potem mieć opóźnienia. Upewnij się, że Twój wykonawca prowadzi listę rzeczy do zrobienia, że rozumie priorytety i że dobrze potrafi się komunikować w kwestii terminów.

Jak wybrać wykonawcę strony – PERSPEKTYWA WYKONAWCY

Już wiesz, co jest ważne i jak wybrać wykonawcę strony. A jak już zaczniesz współpracę, to oczywiście będzie Ci zależało, żeby strona powstała jak najszybciej i była jak najlepsza. Poniżej dzielę się z Tobą przemyśleniami z punktu widzenia wykonawcy strony. Mam nadzieję, że to Ci pomoże jeszcze lepiej współpracować z dostawcą.

Co najbardziej lubią wykonawcy stron internetowych?

  • Konkretne inspiracje i przykłady. Najlepiej, jeśli potrafisz konkretnie pokazać, co Ci się podoba na stronach internetowych i wskazać, co chciałabyś mieć u siebie.
  • Przygotowanie. Przemyśl, jak ma wyglądać Twoja strona. Zapraszam Cię do artykułu o tym, jak się przygotować do zrobienia strony dla coacha. Jeśli zrobisz wszystko, o czym tam piszemy, to praca nad Twoją stroną będzie przyjemna i efektywna.
  • Gotowe treści i brak przestojów. Uwierz mi, że teksty to zawsze największe wyzwanie i napisanie testów zajmuje najwięcej czasu. Napisz więc teksty, zanim wybierzesz wykonawcę i podpiszesz umowę, żebyś potem nie blokowała pracy.

Czego najbardziej nie lubią wykonawcy stron i co opóźnia pracę nad stroną?

  • Zmiany w gotowym projekcie. Ustaliliście, jak ma wyglądać strona (na podstawie makiety, inspiracji z innej strony lub projektu przygotowanego przez grafika). Wykonawca robi stronę i gdy jest już gotowa – Ty wpadasz na pomysł, żeby zmienić kolejność albo część przenieść w inne miejsce. Bo zobaczyłaś coś fantastycznego na innej stronie. To bardzo nieprofesjonalne i dokłada wykonawcy mnóstwo pracy. Dlatego tak podkreślam konieczność wcześniejszego przygotowania.
  • Dokładanie kolejnych pomysłów. Wykonawca przygotował ofertę na konkretne zapytanie. Jeśli potem zmieniasz oczekiwania, to będzie musiał/a od nowa przemyśleć swój czas i wynagrodzenie. To może spowolnić pracę, bo wykonawca prawdopodobnie ma w kolejce inne zlecenia i takie zmiany namieszają jej /jemu w grafiku. Przez to będziesz prawdopodobnie dłużej czekać na swoją stronę.
  • “Troszkę w lewo”. Zaufaj wykonawcy w kwestiach graficznych. Jedna z najbardziej irytujących uwag, jaką możesz przekazać to “proszę ten czerwony przycisk przesunąć troszkę w lewo, a tę niebieską ramkę troszkę w prawo”.

Jak wybrać wykonawcę strony – wniosek

Dobrze byłoby, żebyś znalazła firmę lub wykonawcę, który spełnia wszystkie wymagania przedstawione w tym artykule. Bądź cierpliwa w swoich poszukiwaniach. Znalezienie idealnego wykonawcy jest możliwe – może po prostu wymagać trochę więcej czasu i wysiłku. Warto go jednak podjąć, bo często związujesz się z wykonawcą strony na dłużej – szczególnie, jeśli zlecisz jej /jemu bieżącą opiekę nad Twoją stroną www.

Zadanie domowe

  • Przygotuj swoje zapytanie – opisz szczegółowo swoje oczekiwania co do tego, jak Twoja strona ma wyglądać i co ma mieć. Najlepiej – podaj też przykłady stron, które Ci się podobają i na których chcesz się wzorować.
  • Zapytaj kilku znajomych czy znają kogoś, kto robi strony w WordPressie. Obejrzyj ich strony. Jeśli Ci się podobają – wyślij do nich zapytanie.
  • Jeśli chcesz – wyślij też do nas zapytanie.

Podobne Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *